Welkom op de website van Stichting Mosa´que

Stichting Mosa´que is een dynamische organisatie, die haar naam en doelstellingen eer aan doet. Een gevarieerd mozaïek aan projecten is reeds gerealiseerd; nieuwe plannen staan stevig in de steigers.

Met eigentijdse vormen zijn maatschappelijke vraagstukken op het gebied van welzijn, milieu, cultuur en historisch besef onder handen genomen, deels met een landelijk karakter, deels regionaal (het 'Mosa' in de naam Mosaïque verwijst naar de Maasvallei tussen Brabant en Limburg, waar de stichting haar roots heeft).

Handboek voor bijenfans

Stichting Mosaïque faciliteert de productie van het 'Handboek voor bijenfans' en de bijbehorende website en Facebookpagina. Het boek zal in maart tijdens de Boekenweek verschijnen.

Door haar indrukwekkende samenwerking met de bloemen vormt de bij een onmisbare schakel in al wat leeft. Dat maakt haar meteen ook tot een van de grootste alarmcentrales in de wereld van planten en dieren. Als de bij verdwijnt, raakt het evenwicht ernstig verstoord. De hele voedselketen in de natuur zou in gevaar komen. Het eten op ons bord zou heel wat saaier en smakelozer worden. Het gaat al een hele tijd slecht met de bijen. Ze geven ‘alarmcode oranje’ af. Hun aantallen lopen zorgwekkend terug. Veel soorten zijn uitgestorven of worden met uitsterven bedreigd. Als we niet snel een reddingsactie opzetten, kan het te laat zijn. Voor de bij en voor onszelf.
Het Handboek voor bijenfans is bedoeld als eerste kennismaking met de bij. De lezer ontdekt op 172 full colour pagina’s hoe mooi en slim ze is. Wat ze doet om onze wereld leefbaar te houden. En hoe hard ze onze hulp nodig heeft om die rol te blijven vervullen.
Het wordt een boek voor kinderen die meer willen weten dan waar de honing vandaan komt. Het vertelt over de metamorfose van ei naar bij. Over de hommel die drie keer zoveel vleugelslagen per seconde maakt als de kolibrie. Over de wespbij die met haar uiterlijk andere solitaire bijen afschrikt, zodat ze in hun nest kan inbreken en daar als een koekoek haar eitjes kan achterlaten. Over het boeiende leven van de honingbij, het hele jaar rond in dienst van het volk. Over de afhankelijkheid van de mens, in kwade én goede zin. En nog veel meer. Geschreven door Gerard Sonnemans en prachtig in beeld gebracht door Jasper de Ruiter.

Tusen takk - benefietconcert voor de NCFSduizendmaal dank!

Op 30 oktober 2016 organiseerde Stichting Mosaïque een benefietconcert voor de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting (NCFS), die zich inzet voor onderzoek naar oplosingen voor de ziekte Cystic Fibrosis (ook bekend als taaislijmziekte).

Naast de Noorse zanger Alexander Rybak (winnaar van het Eurovisie Songfestival in 2009) traden Clean Pete en Rienne va plus (met Ernst Jansz, Jan Hendriks en Rieany Janssen) op.

De opbrengst van € 53,981 was voor een groot deel te danken aan de verkoop van sponsoraapjes door de leerlingen van Metameer JEnaplan in Boxmeer.

Klik hier voor meer informatie.

Red het Genneperhuis!

Waar de Niers in de Maas stroomt, ligt sinds mensenheugenis het Genneperhuys. Tegenwoordig een ruïne, maar in vroeger tijden een vesting van regionaal en internationaal belang. De ruïne is geconserveerd en de zeventiende-eeuwse verdedigingswerken zijn deels gereconstrueerd.
In opdracht van de gemeente Gennep ontwikkelde Stichting Mosaïque een lespakket waarbij leerlingen in de huid van Thomas Preston - de illustere gouverneur van het Genneperhuis - kruipen om de vesting tegen de stedendwinger Frederik-Hendrik te verdedigen.

EHBZo online

Nu de ontwikkelkosten van de EHBZo-koffer eruit zijn, heeft de stichting besloten de cd-rom van de EHBZo-koffer integraal online te zetten op de website www.ziekmaarnietschoolziek.nl. Daarmee willen wij de koffer aantrekkelijker voor scholen maken, zodat nog meer leerkrachten en zieke leerlingen er hun voordeel mee kunnen doen.
De aanvullende materialen uit de koffer zijn op diezelfde site te bestellen.