De zorg! Daar maak je wat mee

Werken in de gezondheidszorg, wie kiest daar nog voor? Het is zwaar, vies en onderbetaald werk. Niet cool dus.
Of toch? Stichting Mosaïque ontwikkelde voor VieCuri Medisch Centrum voor Noord-Limburg een uitgebalanceerd lespakket waarmee jaarlijks zo’n 1500 leerlingen uit Noord- en Midden-Limburg ontdekken hoe boeiend en dankbaar het werken in een ziekenhuis kan zijn. Op een speelse wijze met een lesbrief, een boekje met verhalen uit het ziekenhuis en een gastles van een jonge verpleegkundige maken zij kennis met alle voor- en nadelen van de zorg en de opleidingsmogelijkheden. Ze krijgen zelfs een eerste praktijkles, waarin ze leren spuiten, bloeddruk en hartslag meten, of de fijne kneepjes van het aanleggen van verbanden, infusen en katheters krijgen voorgeschoteld.

De zorgHet lespakket is gericht op de tweede klassen van het VMBO, het jaar waarin de leerlingen moeten kiezen in welke richting ze gaan afstuderen.

De beroepsvoorlichting is gemaakt voor de leerlingen in de Theoretische, Gemengde en Kader leerwegen.

N.B. Dit project heeft met succes tien jaar gedraaid, maar aangezien VieCuri steeds meer gebruik maakt van hoger opgeleid personeel is er intern een op die nieuwe behoefte aangepast programma opgezet.